Hoppa till innehållet

"Spotify är på väg att växa ur Sverige"

Sveriges bild som tekniknation är starkt förknippad med Spotify. Det är dags att beslutsfattarna inser det och agerar innan det är försent, skriver Di Digitals Viktor Ström. 

Viktor Ström, reporter på Di Digital.
Viktor Ström, reporter på Di Digital.

Spotify fyller på kassan med en miljard dollar. Det kan jämföras med att alla svenska startupbolag tillsammans tog in 1,1 miljarder dollar i nytt kapital i fjol. Ännu mer slående blir siffrorna när man tar hänsyn till att hälften av all finansiering i fjol gick till Spotify. Den finansieringsrunda som bolaget nu tagit in är med andra ord dubbelt så stor som vad alla svenska startupbolag tog in tillsammans i fjol.

Hajpen runt Sverige (och Stockholm) som teknikhubb handlar till stor del om Spotify. Visst finns ett växande ekosystem och många lovande bolag men om vi är riktigt ärliga så är det Spotify som drar världens strålkastarljus mot Sverige. Särskilt efter att King och Minecraft sålts. 

Spotifys framgångar har gett bolagets svenska investerare fin avkastning, det har gett Sverige bra reklam och lockat mängder av talanger till Stockholm. Men den senaste finansieringsrundan sätter fingret på en ömmande punkt: Spotify är på väg att växa ur Sverige. 

Huvudkontoret ligger visserligen i Stockholm. Men hur länge till?

Daniel Ek har visserligen varit tydlig med att han vill bygga ett europeiskt storföretag. Men lånerundan som nu görs pekar tydligt västerut. Inga svenska investerare finns med och en börsnotering ser oundviklig ut givet lånevillkoren. När Spotify börsnoteras inom ett par år blir det tveklöst i USA. Då kommer också de tidiga svenska investerarna att sälja av sina aktier. Kopplingen till Sverige blir då allt lösare. 

Huvudkontoret ligger visserligen i Stockholm. Men hur länge till? När politikerna undantar Spotify från de nya optionsreglerna och bostadskrisen i Stockholm inte närmar sig någon lösning är det nästan som att man vill göra det omöjligt att driva stora, snabbväxande internetbolag här.

Sveriges framgång som startupregion står och faller till stor del med Spotify. Det är hög tid att beslutsfattarna inser det – och agerar därefter. 

Mer om Spotifys nya miljarder i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/spotifysnyamiljarder-kinneviksrobotsatsningochvirtualreality-explosion

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från ExobeAnnons

Hur hittar jag kollegornas löner med hjälp av Copilot?

Allt fler svenska företag och organisationer inser vilka enorma vinster som finns att vänta genom att implementera Copilot för Microsoft 365. Men det uppstår också en hel del frågor kring säkerhet och personlig integritet. Behöver man som anställd vara orolig för att känslig information sipprar ut? Nej, inte om man hanterar sin data på rätt sätt, enligt branschexperterna.

En av de vanligaste farhågorna kring Copilot för Microsoft 365 handlar om hur konfidentiell data hanteras och teoretiskt sett skulle kunna bli tillgänglig för alla. Men enligt Exobe, som är en av Microsofts partners på den svenska marknaden, finns ingen anledning till oro så länge man har en tydlig struktur för datahantering. Den som hoppas kunna få tag på kollegornas löneuppgifter eller andra personkänsliga dokument kommer att bli besvikna. Jonas Törner är AI Copilot & Employee Experience Specialist och hjälper företag att skapa värde av sina Copilot-licenser:

– Det är viktigt att komma ihåg att Copilot inte kan göra någonting som inte medarbetarna själva kan göra. I princip är Copilot bara en väldigt avancerad sökmotor. Så om medarbetarna redan idag har tillgång till sina kollegors löneuppgifter, ja då kommer Copilot i teorin att hitta dessa dokument. Copilot har dock begränsningar kopplade till just person- och andra känsliga uppgifter. Men om fallet är detta behöver man fundera över sin datahantering, snarare än att se Copilot som det stora hotet. 

Vill se ökad förståelse

Enligt Törner behöver alla företag som är nyfikna på att implementera Copilot börja med att se över sina rutiner och städa bland befintlig data, samt definiera vilka Teamsgrupper som ska vara publika och vilka som ska vara privata. Genom att endast nyttja privata Teamsgrupper för känslig information kan man vara säker på att informationen stannar inom teamets väggar.

Ansvarsfull utveckling av AI-tjänster

Microsoft utvecklar systematiskt sina AI-tjänster och har frågor som rör integritet och säkerhet allra högst upp på agendan. Till exempel delar Copilot aldrig data mellan olika företag eller organisationer.

– Företagen äger sin egen data. Det innebär att Copilot bara kan träna på, och dra nytta av, den data som finns tillgänglig inom en viss organisation. Så ett företag med mycket data i molnet kommer snabbt att få större nytta av Copilot än ett företag med begränsad mängd data. Detta gör också att värdet av investeringen kommer att öka lavinartat med tiden. De företag som inser värdet och dynamiken redan nu kommer att kunna ta ett rejält försprång på marknaden, avslutar Jonas Törner.

 

Mer från Exobe

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exobe och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera